CELE DORADZTWA ZAWODOWEGO:
-
cele związane z uczniem:
- pomoc w określeniu predyspozycji zawodowych uczniów (samopoznanie
i samoocena),
- wskazywanie uczniom kierunków kształcenia,
- informowanie uczniów o zawodach oraz krajowym i światowym rynku pracy,
- rozwijanie u uczniów umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej
(IPD - Indywidualny Plan Działania),
- wskazywanie na rolę planowania nie jako jednorazowej decyzji, ale procesu
występującego w okresie całego życia,
- kształtowanie potrzeby konfrontowania oceny swego stanu zdrowia z wymaganiami
wybieranego zawodu,
- kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy,
- wyzwalanie motywacji do określenia i zaplanowania przyszłe drogi życiowej,
- współpraca z pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, doradcą zawodowym
-
cele związane z rodzicem:
- wskazanie źródeł informacji – informatory, publikacje, adresy internetowe,
- uświadomienie rodzicom ich niezwykłej roli w procesie przygotowania dziecka do
wyborów edukacyjno – zawodowych,
- zapoznanie z lokalnymi możliwościami kształcenia,
- zapoznanie z lokalnym rynkiem pracy.
-
cele związane z nauczycielem:
- nawiązane współpracy z wychowawcami klas w celu ustalenia terminów, prowadzenia przez doradcę zawodowego zajęć z doradztwa zawodowego na lekcjach wychowawczych
- stworzenie bazy ćwiczeń z zakresu „doradztwo zawodowe” w biblioteczce doradcy zawodowego – do dyspozycji nauczycieli wychowawców oraz na stronie internetowej szkoły w zakładce „doradztwo zawodowe”,
- zorganizowanie szkolenia z zakresu doradztwa zawodowego na radzie pedagogicznej.
-
cele związane z pracodawcami:
- włączenie pracodawców w proces doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Zadania szkolnego doradcy zawodowego:
1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
2. Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych
dla danego poziomu i kierunku kształcenia.
3. Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł
dodatkowej, rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i
światowym na temat:
rynku pracy,
trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata
pracy,
instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu
codziennym i zawodowym,
alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami emocjonalnymi i
niedostosowaniem społecznym,
programów edukacyjnych Unii Europejskiej,
porównywalności dyplomów i certyfikatów zawodowych.
4. Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
5. Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej.
6. Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.
7. Koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły.
8. Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.
9. Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie:
tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły,
realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły.
10. Systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji.
11. Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo tp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym.
12. Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: kuratoria
oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno –
pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia
zawodowego, izby rzemieślnicze i małej przedsiębiorczości, organizacje zrzeszające pracodawców itp.