Szkolny Program Adaptacyjny
Szkoła Podstawowa w Głoskowie
Celem programu jest wdrożenie systemowych rozwiązań wspierających ucznia naszej szkoły w pokonaniu progu edukacyjnego pomiędzy trzecią a czwartą klasą.
Założenia programu:
- Program jest opracowywany w zespole nauczycieli I i II etapu edukacyjnego.
- Jego realizatorami są wszyscy nauczyciele uczący ten sam zespół klasowy w klasie III, a potem w klasie IV.
- Program został przedstawiony i zaopiniowany przez Radę Rodziców, jest elementem działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły.
- Realizacja programu przewidziana jest w klasie trzeciej i czwartej. Dokładny czas trwania programu uzależniony jest od potrzeb zespołu klasowego i poszczególnych uczniów.
Oczekiwane efekty wdrożenia programu:
Uczniowie:
- znają oczekiwania i zasady pracy w klasie czwartej;
- lepiej radzą sobie w pokonywaniu trudności nowego etapu edukacyjnego;
- potrafią komunikować i wspólnie z nauczycielami rozwiązywać powstałe problemy.
Rodzice:
rozumieją możliwe problemy uczniów, wspierają ich w pokonywaniu trudności, współpracują w tym zakresie z nauczycielami.
Nauczyciele:
- znają cechy rozwojowe uczniów i ich trudności wynikające z przyzwyczajeń I etapu edukacyjnego, dostosowują pracę z uczniami i wymagania do potrzeb i możliwości uczniów;
- wspierają uczniów w pokonaniu trudności związanych z przekroczeniem progu edukacyjnego, współpracują ze sobą w tym zakresie.
Elementy programu:
Klasa trzecia:
Spotkanie z rodzicami: przedstawienie rodzicom celu, założeń i planowanego przebiegu Programu Adaptacyjnego.
Stopniowe wprowadzanie przez wychowawcę i innych nauczycieli uczących, w bezpiecznej dla ucznia atmosferze, elementów i zasad pracy, jakie będą obowiązywały w klasie IV:
-
Dotyczących organizacji pracy:
- wprowadzanie podziału dnia na edukacje (przedmioty) – lekcje 45-minutowe, przerwy zgodnie z dzwonkami w szkole;
- zmiana sal lekcyjnych w ciągu dnia, poznanie różnych sal w szkole;
- prowadzenie lekcji w obrębie jednej jednostki lekcyjnej od podania celu do podsumowania (wdrażanie do systemu klasowo – lekcyjnego, uczenie się planowania pracy w określonym czasie);
- wprowadzenie zasady prowadzenia zeszytu przedmiotowego /zeszyt cienki, w miękkiej okładce/;
- wprowadzanie zapisu lekcji w formule stosowanej w klasach IV-VI (w porozumieniu z nauczycielami klas starszych);
- formułowanie i zapisywanie notatki z lekcji, zgodnie z realizowanym tematem zajęć (forma zapisu porozumieniu z nauczycielami klas II etapu);
- organizacja pracy samodzielnej uczniów z podręcznikiem;
- usprawnianie tempa czytania i pisania;
- zadawanie prac domowych w formule zbliżonej do pracy w II etapie edukacyjnym;
-
Dotyczących oceniania:
- w ocenianiu bieżącym dopełnianie oceny opisowej oceną w skali 1-6;
- ustalanie i stosowanie kryteriów do oceny pracy uczniów;
- stosowanie sposobów oceniania charakterystycznych dla klas starszych (np. kartkówki, odpowiedź przy tablicy itp.);
Współpraca z nauczycielami II etapu edukacyjnego:
-
Wizyty obserwacyjne nauczycieli klas IV-VI podczas zajęć w klasie III:
- obserwacja sposobu pracy grupy, komunikacji N-U, U-U;
- obserwacja pracy uczniów (tempo, organizacja własnej pracy, nawyki dotyczące pracy w klasie);
- rozmowa po obserwacyjna nauczycieli.
- Lekcje prowadzone przez nauczycieli klas starszych w klasach trzecich; cele: prezentacja przedmiotu i nauczyciela, przełamywanie lęku przed nowymi nauczycielami, poznanie zespołu.
- Po zakończeniu roku szkolnego przekazanie nowemu wychowawcy informacji o wynikach, trudnościach, potrzebach uczniów i zespołu.
- Ustalenie zasad łagodnego odsunięcia się wychowawcy klasy trzeciej w pierwszych tygodniach roku szkolnego.
Systematyczne prowadzenie zajęć „Uczymy się jak się uczyć”, podczas których uczniowie poznają zasady pracy w klasach IV-VI oraz zasady dotyczące uczenia się, zapamiętywania, kształtowania uwagi, spostrzegania, motywacji.
(realizuje: wychowawca, pedagog)
Klasa czwarta:
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami wychowawca informuje, że Program Adaptacyjny, o którym słyszeli w klasie trzeciej będzie kontynuowany. Przedstawia zadania do realizacji w klasie czwartej.
Zespół nauczycieli uczących w klasie ustala i wdraża:
- Kierunki pracy wychowawczej i profilaktycznej z klasą (Plan pracy wychowawczo – profilaktycznej klasy), wychowawca przedstawia go rodzicom.
- Priorytety pracy uczniami w I okresie, zasady, wymagania, wspólne działania, projekty itp.
- Zasady przepływu informacji pomiędzy nauczycielami a wychowawcą, zasady przekazywania informacji rodzicom uczniów.
Zadania realizowane przez wychowawcę:
- Prowadzenie działań, których celem jest poznanie potrzeb i możliwości uczniów.
- Podejmowanie działań integrujących klasę, uczenie zasad dobrej i skutecznej komunikacji z innymi
Zadania realizowane przez nauczycieli przedmiotów:
- Ustalenie zasad pracy na lekcji, zasad oceniania, zasad zadawania i odrabiania pracy domowej.
- Uczenie uczniów samodzielnej pracy z podręcznikiem i i innymi materiałami edukacyjnymi, zasad uczenia się przedmiotu.
Monitorowanie i ewaluacja programu:
Klasa trzecia:
- Ankieta (rozmowa kierowana) diagnozująca odczuwane przez uczniów klas czwartych i ich rodziców trudności, jakie mieli w początkowych tygodniach pracy w klasie czwartej oraz ich oczekiwania wobec nauczycieli, dyrektora dotyczące zmian, jakie należy wprowadzić w szkole.
- Monitorowanie radzenia sobie uczniów w nowych sytuacjach edukacyjnych i organizacyjnych – dostosowanie tempa wdrażania zmian do możliwości i potrzeb uczniów.
- Rozmowy z uczniami oraz ich rodzicami na temat ich wyobrażeń, oczekiwań, lęków związanych z przejściem dzieci do klasy czwartej.
- Rozmowy pomiędzy nauczycielami I i II etapu edukacyjnego na temat typowych problemów uczniów rozpoczynających naukę w klasie IV, modyfikowanie programu do potrzeb.
Klasa czwarta:
- Obserwacja, jak uczniowie radzą sobie w spełnianiu wymagań klasy IV (lub ankieta dla nauczycieli).
- Reagowanie na problemy komunikowane przez uczniów i rodziców (analiza zgłaszanych wniosków uczniów i rodziców).
- Analiza wyników kształcenia w I półroczu klasy czwartej.